En Facebook-sida är inte bra som företagswebbplats

4 juli, 2019 | Juridik | 0 Kommentarer

En Facebook-sida är inte bra som företagswebbplats

Jag har pratat med många företagare som hävdar att de får en webbplats när de skaffat en Facebook-sida. Men detta är inte en bra webbplats för ditt företag. Det är en tillgång för ditt företag, men det är inte din företagswebbplats.

1. Du äger inget på Facebook. Du har ingen kontroll.

Facebook är en gratis social media-plattform. Det är ett bra ställe att börja samtalet om ditt företag, men det är inte din hemsida. Du äger inte innehållet du delar på Facebook. Du har väldigt lite eller ingen kontroll över vad som händer med din Facebook-sida. Du kan ladda upp foton, videoklipp etc. men det är bara tillåtet så länge Facebook ger dig den möjligheten.

Detta är inte en klok affärs- eller marknadsstrategi. Ordspråket ”lägga alla äggen i samma korg” kanske ger dig en ledtråd? Vad händer när Facebook går för bra? Eller vad händer när (eller om) Facebook går ner under en längre tid? Vad händer om Facebook hackas och tas offline? Eller om Facebook begränsar tillgången för dina kunder?

2. Ingen kontroll av sökmotoroptimering (SEO).

Sökmotorerna säker efter nyckelord på Internet. En Facebook-sida ger dig inte kontroll över hur ditt företag visas upp. Om du vill ranka för ”hotell” eller ”konsult” i ditt närområde är risken stor att alla dina konkurrenters webbplatser visas och inte din Facebook-sida. På en Facebook-sida har du inte kontroll över saker som metatitel eller metabeskrivning som berättar för sökmotorer som Google vilket typ av innehåll som finns på din webbplats och vilka sökord den ska rangordna efter. Det som visas i sökresultaten kan ju övertyga en möjlig kund att antingen besöka din webbplats eller klicka på en liknande länk istället för din.

3. Hoppsan: Inte alla är på Facebook!

Bara för att du har en Facebook-sida betyder inte att dina kunder har en Facebook-profil. Tänk också på att fler och fler lämnar Facebook varje år. Hur ofta hör du inte talas om när någon tar en ”social timeout”. Ingen tar en ”sökmotor timeout”. Vi litar mer och mer på Google för att hitta webbplatser som uppfyller våra behov. Här kommer dina kunder att hitta dig.

4. Webbplatser påvisar din trovärdighet.

Tänk på hur du gör när du söker efter en produkt eller leverantör. Är Facebook eller sociala medier det första stället du letar på? Inte troligt. Du söker förmodligen med något sökord för den produkt eller tjänst du vill köpa. Därifrån klickar du på de bästa länkarna på Google och kollar in deras webbplatser. Professionellt utformade och utvecklade webbplatser sticker ut. Dåligt designade webbplatser kommer du sannolikt inte att vilja göra affärer med. Din webbplats ger dig autenticitet och trovärdighet online. Folk vill veta att du är legitim.

5. Pay-to-Play.

I genomsnitt når din Facebook-sida en mycket liten mängd av den önskade publiken. Chansen är att du bygger publiken genom att bjuda in vänner och familj att ”gilla” din sida. Men det organiska resultatet av att få folk till din Facebook sida är mycket svårare. Facebook erbjuder dig en lösning: Betala dem. Du kan köpa Facebook-annonser för att skicka folk till din webbplats. Detta hjälper också sökmotorerna att veta att din webbplats är värd att länka till. Mer trafik = fler möjligheter att hamna högre på Google. Facebook förväntar sig alltså att du investerar i PPC (Pay-Per-Click) marknadsföring för att nå framgångar. Men hur hjälper det dig att generera nya leads eller affärer? Nej, de kommer i första hand genom sökningar efter din verksamhet/tjänst på Google!

Jag älskar att använda Facebook som ett verktyg för mina kunders webbplatser. Men Facebook ska användas i kombination med andra marknadsförings- och annonseringsstrategier för att driva trafik till din webbplats och ge dig fler leads och nya affärer.

0 kommentarer

Skicka en kommentar

0
    Varukorgen
    Din varukorg är tomÅtervänd till butiken