Den 6 mars började EU-lagstiftningen DMA att tillämpas på allvar för Google Ads. Det krävs nu att man har implementerat Consent Mode v2 på ett korrekt sätt.
Google Consent Mode v2 är främst relevant för företag i Sverige, och Europa och som som riktar sig till användare i Sverige och Europa, det vill säga i hela i EES. Utan Consent Mode v2 kommer inga data om nya EES-användare att fångas upp av dina annonsplattformar, som Google Ads och GA4, efter 6: mars.
Utan Consent Mode v2 kommer din mätning och rapportering, målgruppslista och förmåga att göra remarketing i EES att vara nästan meningslös.
Om du inte redan tagit tag i detta så rekommenderar jag att använda Cookiebot. Det krävs också en del arbete med din Gtag. Jag samverkar gärna med din annonskonsult – hör av dig!
Bra läsning: https://cookieinformation.com/sv/resurser/blog-sv/top-10-fragor-om-google-consent-mode-v2/
0 kommentarer