08-50164020 tis-fre 7-12

Österrikes dataskyddsmyndighet, Datenschutzbehörde, fastslog nyligen att Google Analytics bryter emot GDPR, den Europeiska Dataskyddsförordningen. Högst troligt kommer detta snart att gälla hela EU, inklusive Sverige.

Det påverkar även Google Ads, Facebook ads och Facebook pixel etc också. Detta vänder upp och ner på hur vi spårar besökare på hemsidorna och all annonsering.

Vad kan du som sajtägare och därmed ansvarig för GDPR göra?

  1. Ignorera detta och hoppas att ingen anmäler din webbsida till Post- och Telestyrelsen.
  2. Hoppas att Google slutar exportera data om dina besökare till deras servrar i USA.
  3. Byta till en annan tjänst som samlar data om dina besökare på ett bättre sätt.

Jag testar just nu Matomo på denna sajten (länk). All besöksdata sparas på egna servern eller på deras molntjänst inom EU. Håller de vad de lovar är det den klart vettigaste utmanaren till Google Analytics. Den placerar inte några spårnings-cookies på dina besökares datorer, då behövs kanske inte cookie-varningar? Jag återkommer mer om detta.

Läs mer:

Pin It on Pinterest