Hur du kommer igång med din webbplats

Ska du starta din första företagswebbplats men inte vet hur du ska komma igång?

Att ha en professionell webbplats är viktigt för varje nytt företag. Men att komma igång kan vara skrämmande för dem som aldrig tidigare haft en egen hemsida. Här får du några tips för småföretagets webbplats:

DOMÄNNAMN:

Välj din domän för hemsidan noggrant. Domännamnet ska vara lätt att komma ihåg för din kund. Helst en .se-domän.

LOGO OCH SLOGAN:

Din logotyp måste vara unik och ren eftersom den representerar ditt företag. Din slogan ska representera vad du gör.

UPPMANING TILL HANDLINGSKNAPP:

Du bör behandla din webbplats som säljare. Bra om sidan har en tydlig uppmaning till handling (CTA). De bästa CTA:erna ger den potentiella kunden en anledning att ta nästa steg och köpa det du säljer.

KONTAKTINFORMATION:

Det är viktigt att du har kontaktinformation på din webbplats. Detta inkluderar din plats (med en karta), telefon, epost och/eller kontaktformulär. Det är också en bra idé att ha information som specifikt hänför sig till ditt företag, t.ex driftstimmar, sociala medier och andra platser.

EN BILD SÄGER MER ÄN TUSEN ORD:

En bra webbplats använder både innehåll och media för att berätta företagets historia. Många småföretagssidor prickar in innehållet rätt men saknar bra media, vilket är lika viktigt. En bild kan sälja din tjänst mycket bättre än det du skriver.

MOBILVÄNLIG OCH SNABB LADDNINGSTID:

De måste se till att webbutvecklaren du väljer bygger sidan mobilanpassad och att den laddas på under tre sekunder.

PROFESSIONELL KODNING:

Det är sant att du kan skapa din egen hemsida. Faktum är att det finns många gratisverktyg som kan hjälpa företagare i det tidiga skedet. Det är dock viktigt att du ser till att din webbplats är väl sammansatt. Det innebär att se till att dina bilder laddas korrekt och snabbt, att dina videoklipp fungerar, och ditt kontaktformulär faktiskt vidarebefordras till dig. Det är bra om du vet hur man gör det här, men om du inte gör det, fråga om hjälp från en konsult. Det är värt både tid och pengar för att din webbplats ska bli den allra bästa. Annars kommer folk att se fel på din sida och bli ointresserade.

TESTIMONIALS OCH RECENSIONER:

Ett av de bästa sätten för människor att lära känna dig är att läsa recensioner och vittnesmål från dina kunder. Att läsa om goda erfarenheter från dina tidigare kunder kan ge bättre effekt för att övertyga andra om att ge dina produkter och/eller tjänster ett försök.

BLOGG:

Det är viktigt att ha en blogg på webbplatsen för småföretag. Det lägger till ett värde för din webbplats.

  • En blogg uppmuntrar användarinteraktion och håller dem engagerade.
  • Den positionerar dig som expert inom ditt område.
  • Det ger ytterligare inmatningspunkter till din webbplats för organisk trafik.
  • Du kan puffa för egna produkter och tjänster. Nya och gamla.
  • Det ger dig förhandlingsmakt och hävstångseffekt i din bransch.

Lycka till med din nya hemsida!

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *