Webben sammanfattat

En webbplats är i princip som att bygga ett hus. Utan ett bra fundament och komponenter så kan allt rasa samman. Och utan ett bra innehåll är det ingen som besöker din sida.

Det börjar med bra domännamn. Det skaffar du hos en särskild domänregistrator, t.ex Loopia, Egensajt, Namecheap eller GoDaddy. Priserna varierar och det finns ofta bra erbjudanden. Välj inte första bästa alltså. Jag rekommenderar alltid att skaffa domännamn från ett annat företag än webbhotellet, då är det enklare att flytta om du växer ur det. Du bokar domännamnet i ditt eget namn, det är ju din immateriella egendom.

Nästa steg är att välja ett bra webbhotell. Ett som passar dina behov och det antal besökare din hemsida har. För många kunder räcker Manufrog, medan en del kunder behöver t.ex Oderland eller Siteground. Jag ger råd efter dina behov. Det viktigaste är att du slipper driftstopp och att deras personal ger bra support. Jag är inte återförsäljare för någon eftersom det är viktigt för mig att du får personlig support av dem direkt, även om du inte får tag på mig. Din självständighet och ditt oberoende är din trygghet. Ofta rekommenderar jag byte av webbhotell pga driftproblem och annat strul. Men det är alltid för din egen skull. Jodå, jag har faktiskt en ”svart lista”.

Basen för din webbplats är WordPress. WordPress driver idag 34% av världens webbplatser, eller 60% av alla webbplatser som hanteras av ett webbpubliceringssystem (CMS). Jämför med tvåan Joomla som har 3 resp 5%. [Källa]. Ju fler utvecklare som kan jobba i ett system innebär att du enklare kan byta leverantör; du är inte inlåst och tvingas betala dyrt för support och utveckling. Vill du lära dig att ”pilla själv” finns mycket kunskaper på nätet fritt tillgängligt. Du äger dessutom din webbplats; du hyr inte din hemsida som t.ex Wix, Weebly eller Shopify.

Sedan skall sidan ha ett tema som fungerar bra och som erbjuder bra support. Jag har byggt webbplatser med Divi sedan över 5 år tillbaks. Divi är ett av världens mest använda premiumtema med snart 600.000 kunder [Källa]. Divi är öppet, flexibelt, erbjuder bra support och har en underbar community med tusentals användare som hjälper varandra. Temats licensmodell innebär att jag inte ska betala ny licens för varje webbplats. Det gör att mina kunder får del av min livstids licens så länge vi har ett samarbete, det sparar de kanske 60-90 dollar varje år på.

Det behövs ofta mer än ett tema. För att möjliggöra extra funktioner använder jag tillägg. Alla som jag väljer skall också vara säkert, ha en bred användarbas, erbjuda bra support och följa med takten när WordPress och temat uppdateras. Ett gammalt tillägg är tyvärr ofta en säkerhetsrisk. Jag bevakar detta dagligen och föreslår byte om några säkerhetsproblem avslöjas. Jag är aktiv i flera erkända säkerhetsforum som skickar mig nyhetsbrev dagligen.

Din hemsida skall vara säker att besöka. För det första skall din webbplats ha SSL. Då krypteras all trafik mellan hemsidan och besökaren. Hanterar du kundinformation eller bedriver handel kan dina besökare lita bättre på dig. Dessutom ger Google säkra sajter bättre sökresultat. Du skall även använda säkra lösenord [testa gärna här] och bra användarnamn överallt; t.ex är ”admin” eller ditt eget namn alltför osäkert. För att skydda emot hackers använder jag Wordfence och för att bevaka driften använder jag UptimeRobot; de aviserar mig så fort din sida är ur drift. Backup gör jag regelbundet som ett komplement till webbhotellets backup. Jag uppdaterar din webbplats dagligen, och vid behov testar jag på en kopierad sajt innan jag aktiverar dem ”live”. Allt för att garantera driften, en e-butik som inte fungerar bra ger ju dig inga affärer.

Innehållet är din affärsverksamhet. Uppdatera innehållet ofta, skriv nya inlägg, och byt ut bilder och rubriker så att besökaren får en ny upplevelse varje gång. För att få en snabb webbplats skall också dina bilder vara anpassade för behovet. En bild till ett sidhuvud eller ett inlägg skall aldrig vara lika stor som i din kamera, dvs anpassa storlek och upplösning innan uppladdning. Hur detta går till går vi genom innan din sajt lanseras. Dessutom skall du ange utvald bild och en sammanfattande text till varje sida och inlägg, då får du bättre kontroll på hur din sajt uppfattas när dina besökare delar dig vidare på sociala medier.

SEO är ett annat kapitel. Att hamna högst i Googles sökningar är en utmaning. Det kräver långsiktigt engagemang från dig och bra förutsättningar på din webbplats. Du skapar ett bra innehåll som dels gillas av dina besökare och dels kan generera många träffar. Innehållet ska vara väsentligt och relevant. Divi tillsammans ditt SEO-plugin ser till att webbplatsen är öppet för sökningar. Har du ett bra innehåll och om många av dina besökare länkar dit i sociala medier och från andra webbplatser, då kommer Google efterhand att se detta. Att manipulera Google på konstlad väg är fel och kan slå tillbaks rejält eftersom du kan bli straffad i deras indexeringar. Tålamod och hårt arbete ger bästa resultatet. Har du behov av ytterligare stöd kopplar jag in bra kollegor som jobbar endast med SEO, sak samma för annonsering på Google och Facebook.  Jag kopplar givetvis din nya sida till Google Analytics och Google Search Console så att du kan se dina besökares beteende i detalj.

Att välja rätt är alltså viktigt för mig. Ju mindre problem du får, desto gladare blir jag! Det är inte för min skull alltså, jag vill bara att du ska få bra nytta av din nya webbplats; generera nya kunder och goda affärer!

Pin It on Pinterest